Importera yacht

KÖP DIN DRÖMBÅT I EUROPA

Att priser för båtar i medelhavet är oslagbara vet de flesta. Men en felaktig affär kan stå dig dyrt! Vi har etablerade kontakter i både Italien och Frankrike och säkerställer att du känner dig trygg genom hela din affär. Att hitta objekt utomlands sker antingen via våra båtmäklare som är verksamma på plats i landet i fråga eller via globala sajter som yachtworld.com, theyachtmarket eller boatshop24 alternativt lokala ”Blocket” varianter som Subito (Italien) och Leboncoin (Frankrike).


Vad kostar det?
Priserna i Europa är ca 20 % lägre än i Sverige – och utbudet betydligt större. Vi rekommenderar alltid att göra en totalkalkyl där du listar alla kostnader för köpet för att få en bra och överskådlig prisbild. När du anlitar oss så går vi igenom vilka tjänster och kostnader som är nödvändiga för att du på ett tryggt sätt ska kunna genomföra affären.

Exempel på tillkommande kostnader:

    • Resekostnader i samband med besiktning/provkörning
    • Varvskostnader i samband med lastning och lostning
    • Transport
    • Avregistrering ur skeppsregister
    • Arvoden till notarier och jurister
KÖPGUIDE - HUR GÅR DET TILL?

Att köpa en båt utomlands kan både vara knepigt och kostsamt. Det, på grund av ett främmande språk men också annorlunda kulturer och juridiska processer. Vi hjälper dig från start till mål och har beskrivet nedan i fem steg vad det är vi erbjuder. Stockholm Yacht agerar aldrig säljare – utan rådgivare som säkerställer att din affär blir lyckad.

Olika länder  – olika förutsättningar

Marknaden och juridiken skiljer sig mellan världens alla länder. För att kunna erbjuda bästa tänkbara service har vi valt att fokusera på Frankrike och Italien.

STEG 1

Prospekt

Vi kommer överens om vilken typ av modell ni är intresserad av och förväntat pris. Vi publicerar er förfrågan via våra samarbetspartners som sedan återkommer med lämpliga prospekt. Ni kan även själv hitta ett objekt till salu där vi sedan tar kontakt med säljaren.

STEG 2

Visning

När ett prospekt faller er i smaken arrangerar vi visning av båten. Vi kan också ombesörja besiktningsman som på plats hjälper till att kontrollera båten tillsammans med er och ge ett professionellt utlåtande innan ni väljer att gå vidare. I vissa länder kräver ofta säljaren en handpenning innan visning. Om så är fallet säkerställer vi att det görs på ett tryggt sätt.

STEG 3

Avtal

Nu är ni redo att genomföra affären. Beroende på land krävs det olika juridiska åtgärder. Genom våra lokala kontakter säkerställer vi att avtal och ekonomiska transaktioner genomförs på ett säkert och korrekt sätt. Vi granskar alla nödvändiga papper och säkerställer all dokumentation.

STEG 4

Closing

Vi säkerställer att affären avslutas på ett korrekt sätt där pengarna ska flyttas till säljaren, Bill of sale ska attesteras och båten avregistreras från utländska register.

STEG 5

Transport

Vi har arrangerat transporter av båtar genom Europa både på lastbil och lastskepp. Vi tar fram en lösning som passar just er. Vi förmedlar kontakter med lämpliga hamnar och varv där båten kan förberedas för transport och lastas på ett säkert sätt.

Referenscase

Bavaria Sport 43

Årsmodell 2012 | IPS-500

Från välkända Bavaria importerade vi från Frankrike en fin Bavaria Sport 43 årsmodell 2012 utrustad med IPS.
Bavaria motorbåtar är vanliga Europa och också ett av dom märkena det märket där man kan få väldigt mycket pengarna och utbudet är stort. Vid ankomst i Sverige genomförde Stockholm Yacht omfattande uppgraderingar och eftermontage på för att få båten i perfekt skick och anpassar för den svenska marknaden innan den togs i bruk. Båten transporterades med lastbil.

Rio Colorado 54

Årsmodell 2011 | Cummins Zeus 2x600hp

Vår egen charteryacht! Inköpt i södra Italien genom en av våra lokala båtmäklare som fick i uppdrag att hitta exakt denna modell. Båtmäklaren hittade inte mindre än tre(!) olika exemplar så efter besiktning och provkörning beslutade vi oss för detta exemplar. Transporterad hem med lastskepp (vatten till vatten) och alla betalningsflöden hanterade av vår lokala notarie.

Bavaria Sport 35

Årsmodell 2008 | Volvo Penta D6

Inköpt i Södra Italien och importerad till Sverige. Transporterades genom Europa på lastbil. Bavaria Sport 35 är en mycket vanlig modell i Europa och har fördelen att den understiger 3.50 i bred. Det gör att transportkostnaderna kan sänkas asevärt.

Aicon 56

Årsmodell 2005 | Volvo Penta D6

Inköpt i Södra Frankrike. Denna båt kördes sjövägen upp till Sverige. Aicon är en världens största båttillverkare och deras flybridge modeller är mycket vanliga i Europa. Priset för Aicon är ofta mycket konkurrenskraftigt och pga av det stora utbudet kan man ofta hitta flera exemplar av samma modell att jämföra mellan.

Kontakta oss

Fyll i formuläret nedan så återkommer vi inom 24!